Parama dėkojame




Sprogimas

Kontrolės rezultatai – nustatyta pažeidimų

        Pastaruoju metu Mažeikių rajono savivaldybės tarybos komitetuose pristatyti 2015 metų biudžeto vykdymo ataskaitų ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniai. Mažeikių rajono savivaldybės Kontrolės ir audito tarnyba atliko finansinį auditą kai kuriose Savivaldybės įstaigose ir nustatė trūkumų įvairiose veiklos srityse.

Atliko auditą

        Finansinį (teisėtumo) auditą Mažeikių rajono savivaldybės kontrolieriaus pavedimu atliko Savivaldybės kontrolierė Alma Karvelienė (grupės vadovė), kontrolieriaus pavaduotoja Vida Mileškienė ir vyriausiosios specialistės Dalia Pūnienė ir Dalė Balčiūnienė. Audituojamas laikotarpis – 2015 metai.

      Audito tikslas – įvertinti Mažeikių rajono savivaldybės 2015 metų biudžeto vykdymo ataskaitų ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkiniuose pateiktų duomenų teisingumą bei savivaldybės lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais teisėtumą ir pareikšti nepriklausomą nuomonę.

Buvo audituojama 17 įstaigų: Savivaldybės iždas, Mažeikių rajono savivaldybės administracija, Mažeikių rajono savivaldybės administracijos Židikų seniūnija, Auksūdžio mokykla - daugiafunkcinis centras, Krakių pagrindinė mokykla, Moksleivių techninės kūrybos centras, Pavasario pagrindinė mokykla, Sodų pagrindinė mokykla, Šerkšnėnų mokykla-daugiafunkcis centras, Šerkšnėnų kultūros centras, Tirkšlių Juozo Vitkaus-Kazimieraičio pagrindinė mokykla, Ukrinų pagrindinė mokykla, Užlieknės pagrindinė mokykla, Viekšnių kultūros centras, Žemalės pagrindinė mokykla, VšĮ Mažeikių greitosios medicinos pagalbos centras, VšĮ Mažeikių ligoninė.

Nesiėmė reikšmingų veiksmų

Kaip informavo Savivaldybės kontrolieriaus pavaduotoja Vida Mileškienė, ankstesnio audito metu buvo nustatyta daug pažeidimų, vykdant vietinės reikšmės kelių ir gatvių apskaitą, tačiau Savivaldybės administracija nesiėmė reikšmingų veiksmų taisant ankstesnio audito metu nustatytas klaidas, todėl išlieka buvusi rizika šio turto apskaitoje.

Pasak V. Mileškienės, įvertinus inventorizacijos aprašus yra požymių, kad inventorizacija atlikta formaliai, kadangi inventorizacijos sąrašai tapatūs apskaitos registrų duomenims, o kai kuriuose iš jų nėra nurodyta net inventorizuojamo turto (kelio ar gatvės) pavadinimų ir kitų inventorizuojamą turtą identifikuojančių duomenų (ilgio, ploto, vietovės, dangos), todėl vertinama, kad inventorizacijos metu negalėjo būti šis turtas faktiškai apžiūrėtas ir įvertinta šių kelių ir gatvių būklė (nuvertėjimas).

Taip pat ankstesnio audito metu buvo nustatyta, kad ne visi keliai (gatvės) registruoti buhalterinėje apskaitoje. Buhalterinės apskaitos skyriaus atsakingos darbuotojos paaiškinimu 2015 m. skyrius negavo patikslinančių duomenų apie apskaitoje neregistruotus turto vienetus. Patikrinus įsitikinta, kad 2014 m. audito ataskaitoje paminėtos gatvės per 2015 metus nėra užregistruotos apskaitoje, todėl galima teigti, kad šiuo klausimu padėtis nepasikeitė ir lieka rizika, kad ne visi keliai (gatvės) užregistruoti buhalterinėje apskaitoje.

Pagal galiojantį vietinės reikšmės kelių ir gatvių sąrašą savivaldybėje yra tik asfaltbetonio ir žvyro kelio dangos, kurioms turi būti taikomas patvirtintas 50 ir 15 metų nusidėvėjimo normatyvas, tačiau pagal atsirinktus pavyzdžius nustatyta, kad beveik visiems keliams ir gatvėms buvo taikoma nusidėvėjimo norma 50 metų, neatsižvelgiant į tai, kad kelio danga žvyruota, be to, buvo taikomos ir kitokios metinio nusidėvėjimo normos, kurios nėra patvirtintos administracijos direktoriaus įsakymu.

Savivaldybėje pastaraisiais metais nebuvo atlikta želdynų ir želdinių inventorizacija.

Turėtų nustatyti normatyvus

        Pasak V. Mileškienės, audito metu pastebėta, kad Sodų pagrindinėje mokykloje patvirtintas gana didelis valytojų etatų skaičius – 16,45, dėl to buvo atlikta visų rajono švietimo įstaigų, išskyrus lopšelius-darželius, analizė apie planuojamus valytojų etatus pagal valomus plotus.

      „Švietimo ministro 2003 m. įsakymui „Dėl etatų normatyvų“ nuo 2012 m. rugsėjo 1 d. netekus galios, šiuo metu jokie teisės aktai nereglamentuoja švietimo įstaigų valomų plotų normatyvų, o Mažeikių rajono savivaldybėje tokie normatyvai nepatvirtinti, – sakė Savivaldybės kontrolieriaus pavaduotoja. – Atlikus analizę, nustatyta, kad 1 valytojo etatui valomo ploto tenka įvairiai: pvz., mažiausiai tenka valyti Sodų pagrindinėje mokykloje – 473,5 kv. m (imant faktiškai užimtus etatus, o vienam planuojam etatui tenka tik 388,6 kv. m), kai tuo tarpu „Jievaro“ pagrindinėje mokykloje – 904 kv. m, „Ventos“ progimnazijoje faktiškai tenka 1319 kv. m, tačiau joje yra laisvi 4,6 valytojo etatai. Nėra patvirtinti valytojų etatų normatyvai ir kitose įstaigose, todėl siūlome Savivaldybės tarybai nustatyti etatų normatyvus.“

Būtina gerinti apskaitą

V. Mileškienės teigimu, Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo11 str. „Atsargumo principas“ nurodo, kad įstaiga turi pasirinkti tokius apskaitos metodus, kuriuos taikant įstaigų turto, pajamų ir sąnaudų vertė negalėtų būti nepagrįstai padidinta arba nepagrįstai sumažinta.

„Vadovaujantis šiuo principu, nustačius pažeidimus Sodų pagrindinėje mokykloje teikiant maitinimo paslaugas, kurie rodo neužtikrintą savivaldybės ir valstybės (nemokamo maitinimo) lėšų teisėtą ir ekonomišką valdymą, naudojimą, įgyvendinant moksleivių maitinimo organizavimą, taigi vidaus kontrolės sistema nepakankama ir neveiksminga, nors dokumentai, reikalingi jai vykdyti, patvirtinti, būtina visų mokyklų valgyklose vesti maisto produktų apskaitos dokumentus taip, kad juose atsispindėtų informacija apie maisto produktų įsigijimą ir sunaudojimą patiekalų gamybai, likučiai laikotarpio pradžiai ir pabaigai kiekine ir vertine išraiška, dabar tik vertine išraiška. Kiekvieno mėnesio pabaigoje, buhalterijai teikiant prekines-pinigines apyskaitas, kartu pateikti ir maisto produktų likučių žiniaraštį kiekine ir vertine išraiška“, – informavo kontrolieriaus pavaduotoja.

Taiko nevienodus reikalavimus

Pasak V. Mileškienės, Savivaldybės taryba, tvirtindama 2015 ir 2016 metų veiklos užduotis, viešosioms sveikatos įstaigoms, taiko nevienodus reikalavimus darbo užmokesčio išlaidų apskaičiavimui: VšĮ Mažeikių ligoninei – 57 proc. nuo pajamų iš PSDF, o sąnaudų valdymo išlaidoms (direktoriaus, direktoriaus pavaduotojų ir vyr.finansininko darbo užmokestis) dalis neviršija 3,9 proc. įstaigos sąnaudų; VšĮ Mažeikių PSPC – 65 proc. nuo pajamų iš PSDF, o sąnaudos valdymo išlaidoms (direktoriaus, vyr.finansininko, ekonomisto ir vyr.slaugytojo darbo užmokestis) sudarytų ne daugiau 5,4 proc. pajamų iš PSDF biudžeto; VšĮ Sedos PSPC – 57 proc. nuo planuojamų veiklos sąnaudų, o valdymo išlaidos (vyr.gydytojo, vyr.gydytojo pavaduotojo gydymui ir vyr. finansininko darbo užmokestis) sudarytų ne daugiau 7 proc. nuo planuojamų veiklos sąnaudų; VšĮ MGMPC – 65 proc. (neaišku, nuo ko), o sąnaudos valdymo išlaidoms (direktoriaus ir vyr. buhalterio darbo užmokestis) sudarytų ne daugiau 5 proc. (neaišku, nuo ko). V. Mileškienės teigimu, būtina reikalavimus suvienodinti.

Nemoka susitvarkyti

      Savivaldybės kontrolieriaus pavaduotoja patikino, jog dažniausi pažeidimai užfiksuoti viešųjų pirkimų, turto apskaitos srityse: „Nedidelės įstaigos gal nelabai moka susitvarkyti, bet audito metu jos stengiasi trūkumus šalinti, tačiau, mūsų nuomone, reikėtų įstaigų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims vykti į mokymus ir mokytis, kaip tai teisingai atlikti.“

      Kaip matyti iš audito ataskaitos, kai kuriose įstaigose užfiksuota daugiau pažeidimų, dėl kurių rekomenduojama įvertinti įstaigų direktorių veiksmus.

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode