Visureigių lankai: nereikalingas priedas ar saugumo priemonė?

 

Lankai, pritvirtinti ant visureigio priekio – tokiomis priemonėmis skandinavai saugosi nuo į kelią iššokančių elnių. Tačiau nuo ko su lankais saugosi Lietuvos vairuotojai? Juk tokiais lankais „papuošto“ automobilio susidūrimas su pėsčiuoju dažniausiai būna mirtinas. Ar tikrai tokie lankai suteikia daugiau naudos, o gal, priešingai, žalos. Apie tai domisi LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“.

Metalinis priekyje sumontuotas lankas kelia nemažai klausimų kalbant apie pėsčiųjų saugumą. Galima išgirsti pasipiktinimų, kad neva tokių priemonių naudotojai saugosi laukinių gyvūnų, bet iš tikrųjų žaloja pėsčiuosius. Dėl tokių lankų būtinumo dvejoja ir visureigių entuziastai.

„Aš 25 metus važinėju be lankų ir nemanau, kad jie yra reikalingi. Ganėtinai keista, kad žmonės nori minimaliomis sąlygomis turėti „kietą“ visureigį ir paprasčiausiai užsideda lankus. Tačiau nepagalvojama, kam jie skirti, ir neatkreipiamas dėmesys į tai, kad tokie lankai yra papildomas svoris ir oro pasipriešinimas“, – pastebi visureigių entuziastas Vaidas Marozas.

Kad tokie lankai nėra būtinybė, pritaria ir „Transporto studijos“ ekspertas Kęstutis Kizis.

„Jei tokie lankai būtų reikalingas dalykas, gamintojas galėtų juos sumontuoti gamykloje ir tokį automobilį būtų galima nusipirkti iš karto. Tačiau tai rodo, kad lankai nėra būtini priekinei apsaugai, nes yra kitos priemonės, kurių visiškai pakanka“, – sako K. Kizis.

Visureigių entuziastų neįtikina ir lankus naudojančių vairuotojų argumentas, kad tokia priemonė yra papildoma apsauga nuo stambių laukinių gyvūnų.

„Jei susiduriama su tokiu žvėrimi kaip briedis, lankai tikriausiai nepadės. Juk vis tiek susidūrimo metu „palįsi“ po briedžiu ir, geriausiu atveju, išduš priekinis stiklas arba bus gerokai aplamdytas automobilio viršus. O jei žvėrelis nedidelis, pavyzdžiui, kiškis, lapė ar stirna – visureigiui jie bet kokiu atveju nieko nepadarys“, – svarsto V. Marozas.

Žvelgdamas į kitus lankų trūkumus, pašnekovas akcentuoja ir tai, kad visureigiui, kuris važinėja bekele, tokie lankai gali būti trukdis.

„Esu matęs nemažai lankų, kurie tvirtinami priekinio bamperio apačioje. Tai tik pablogina pravažumą. Be to, dažniausiai tokie lankai būna priveržti paprastais varžtais ant plastikinio bamperio. Išvažiavus į bekėlę ir, pavyzdžiui, užkliuvus už kelmo, tikėtina, kad ne tik lankas, bet ir visas bamperis bus nuplėštas“, – dėmesį atkreipia V. Marozas.

Galiausia V. Marozas pastebi, kad papildomas lankų svoris gali prisidėti prie greitesnio tam tikrų automobilio elementų nusidėvėjimo.

„Lankai sveria, o visureigis yra lengvasis automobilis ir visas papildomas svoris gula ant spyruoklių ir amortizatorių, todėl mažėja jų ilgaamžiškumas. Konstruktoriai visada galvoja, kaip automobilį palengvinti, o tokios priemonės, priešingai – pasunkina“, – dar vieną lankų trūkumą įžvelgia V. Marozas.

Turi atitikti reikalavimus

Prieš beveik 15 metų Europos Sąjungoje įsigaliojo bendri lankų gaminimo ir montavimo standartai, jie pradėti sertifikuoti, o pagrindinis reguliavimo tikslas – pėsčiųjų saugumas.

„Labai mėgstama lanką lenkti į priekį, tačiau to daryti negalima. Automobilio konstrukcija yra tokia, kad automobilis ne po savimi spaustų, pavyzdžiui, pėsčiąjį, o susidūrimo metu jį pakeltų ant savęs. Jei lankas lenkiamas į priekį, jis viską stumia po savimi ir sužalojimų tikimybė didesnė“, – paaiškina K. Kizis.

Nors lankai ir nedraudžiami, tačiau jiems keliami tam tikri reikalavimai. Pavyzdžiui, jei lankai pritvirtinti ne gamykloje, lankų gamintojas turi pateikti informaciją, kaip šis elementas buvo pagamintas ir kaip jis turi būti sumontuotas. Lietuvos transporto saugos administracijos patarėjas Olegas Pauliukovas paaiškina, kokie konkretūs reikalavimai keliami lankams.

„Lankas negali sverti daugiau kaip 1,2 proc. bendros transporto priemonės masės, tai yra: negali viršyti 18 kilogramų ribos.

Lanko viršutinis kraštas negalibūti aukštesnis nei 50 mm virš variklio dangčio viršutinės linijos. Taip pat jis negali būti platesnis nei transporto priemonės plotis.

Pardavėjas lankus turi parduoti tik su instrukcija, kaip juos sumontuoti. Taip pat instrukcijoje turi būti nurodyta, kokiems automobiliams jis tinkamas“, – pasakoja O. Pauliukovas.

Lrt.lt

Komentuoti

Apsaugos kodas
Atnaujinti

Powered by BaltiCode