Bepiločiai orlaiviai Lietuvos miškuose ieškos samagono gamintojų

Samagono gamintojai gūdžioje girioje nuo policijos nebepasislėps - nuo šiol juos bus galima susekti ir iš oro, pasitelkus Lietuvos mokslininkų sukurtus bepiločius orlaivius, populiariai vadinamus dronais.

VšĮ Lietuva be šešėlio” kartu su partneriais – Policijos departamentu, Kosmoso mokslo ir technologijų institutu, Ūkio ministerija ir Legalaus verslo aljansu inicijuoja Lietuvoje analogų neturintį projektą, kurio tikslas – naudojant Lietuvos mokslininkų kuriamas naujas technologijas kovoti su nelegalia akcizinių prekių gamyba ir prekyba šalyje.

Samanės varytojams, mėgstantiems slėptis miškuose, ateina neramus metas – nelegalaus alkoholio gamybos vietas padės aptikti bepiločiai orlaiviai”, - sakė policijos generalinio komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris.

Jau įkliuvo samagono gamintojai Rūdninkų girioje

Neseniai atliekant bandomąjį skrydį Vilniaus rajone, Rūdninkų girioje, bepiločiu orlaiviu buvo aptiktas pirmasis miško pelkyne įkurdintas samagono „fabrikėlis“: rasta apie 1200 litrų statinėse užraugtos „brogos“. Nors pačių įtariamųjų nusikalstama veika tuo metu nebuvo, policija surinko įkalčius ir pradėjo ikiteisminį tyrimą. Išžvalgyti konkrečios vietovės bepilotis orlaivis buvo paleistas policijai gavus operatyvinės informacijos apie Rūdninkų girioje galimai vykdomą nelegalią alkoholio gamybą.

„Mūsų sukurti bepiločiai orlaiviai „šukuos“ miškingas vietoves visoje Lietuvoje, o juose įmontuota į padidėjusią žemės paviršiaus temperatūrą reaguojanti aparatūra filmuos vietovę ir fiksuos įtartino šilumos šaltinio koordinates”, - sakė Kosmoso mokslo ir technologijų instituto direktorius dr. Domantas Bručas. Mokslininkas pridūrė, kad vaizdo medžiagą išanalizuos specialistai, kurie atsijos iškylautojų lauželius nuo neretai pramonines apimtis pasiekiančių samanės gamyklų. Šie duomenys ir tikslios koordinatės iš karto bus perduodami policijai, kuri įgis neabejotiną įrodymą, kad miško gilumoje vyksta įtartina veikla.

Kosmoso mokslo ir technologijų instituto mokslininkai kuria ir nuolat tobulina įvairių dydžių bepiločius orlaivius, kuriuos galima panaudoti įvairioms užduotims atlikti – nuo objektų stebėjimo iš paukščio skrydžio iki krovinių gabenimo.

Ruošiantis projekto įgyvendinimui atlikti keli bandomieji skrydžiai su bepiločiu orlaiviu Spartanas”, kuris buvo sukonstruotas bendradarbiaujant su startuoliu Žvelk aukščiau” praeitų metų rudenį, specialiai žvalgybinėms užduotims vykdyti. Tai fiksuoto sparno automatizuotas bepilotis orlaivis, galintis skristi didelius atstumus nuo operatoriaus buvimo vietos (kelis šimtus kilomentrų) –

maksimalus skraidyklės skrydžio laikas su baterijomis siekia 4-5 val. Spartano” svoris yra apie 10 kg, ilgis 1,6 m, o sparnų mojis siekia 2,7 m. Nelegaliuose alkoholio gamybos fabrikėliuose” paprastai deginamos malkos arba naudojami dujų balionai, o tai reiškia, kad jie skleidžia šilumą, todėl orlaivyje įmontuoto termovizoriaus pagalba bus užfiksuoti net ir gerai brūzgynuose ar po medžiais pasislėpę nelegalūs degtindariai.

Pasak policijos generalinio komisaro pavaduotojo E.Šilerio, šis aspektas policijai labai aktualus, nes paprastai samanės varytojai slepiasi pareigūnams sunkiai prieinamose vietose - giliai miškuose tarp pelkių ir brūzgynų. „Policija šiuo metu svarsto galimybę įsigyti keletą bepiločių orlaivių. Matome įvairias jų panaudojimo galimybes - nuo kovos su nelegalia alkoholio gamyba iki žmonių paieškos operacijų“, - teigė policijos generalinio komisaro pavaduotojas E.Šileris.

Bepiločiai orlaiviai – ekonomikos pažangai

Pasak iniciatyvą palaikančio LR ūkio viceministro Mariaus Skarupsko, šis projektas parodo, kad bepiločių orlaivių panaudojimo galimybės yra labai didelės – tereikia jas išnaudoti. Tiesa, tam dar būtina panaikinti tam tikras teisinio reguliavimo spragas. Siekiama, kad  teisinis reguliavimas nepažeistų privatumo, valstybės ir žmonių interesų, tačiau ir nekliudytų sėkmingai komercinei veiklai.

„Bepiločiai orlaiviai daugelyje sričių gali užtikrinti efektyvią žiniomis ir naujomis technologijomis grįstą ekonomikos plėtrą, tad džiugu, kad pirmieji žingsniai šia linkme jau žengiami. Lietuvoje bepiločių orlaivių taikymo sritis dar  ieško savo terpės, tačiau orlaivių ir jais teikiamų paslaugų paklausa yra milžiniška. Todėl esu įsitikinęs, kad ši nauja verslo sritis atveria didžiules galimybes verslininkams“,  - sakė ūkio viceministras M.Skarupskas.

Tuo tarpu VšĮ „Lietuva be šešėlio“ vadovas Kęstutis Kupšys tikisi, kad šis projektas padės policijai atrasti naujas technologijas kovojant su nelegalia alkoholio gamyba bei taupyti resursus, o taip pat turės prevencinį poveikį. VšĮ Lietuva be šešėlio” inicijuotas projektas bus įgyvendinamas įvairuose Lietuvos rajonuose, o konkrečios vietovės pasirenkamos suderinus su policija. Reguliarūs žvalgybiniai skrydžiai planuojami visus šiuos metus, priklausomai nuo oro sąlygų. Projektas bus vykdomas suderinus su Civilinės aviacijos administracija, nepažeidžiant nustatytų taisyklių.

Policijos departamento duomenimis, pernai Lietuvoje dėl nelegalios alkoholio gamybos ir prekybos pradėti 465 ikiteisminiai tyrimai.

Apie VšĮ „Lietuva be šešėlio“

Viešoji įstaiga „Lietuva be šešėlio“ – tai aktyvių Lietuvos piliečių ir visuomeninių organizacijų įkurta bendruomenė, siekianti burti visus, neabejingus šešėlinės ekonomikos problemai.

Komentuoti

Apsaugos kodas
Atnaujinti

Powered by BaltiCode