Reklama 2

Dėl vieno paauglių įpročio tėvai turėtų labai sunerimti


 

Jei paaugliui reikia žadintuvo, duokite jam žadintuvą, bet ne telefoną, portale psychologytoday.com, rašo amerikiečių psichologė Marilyn Price-Mitchell. Nemažai paauglių, užuot miegoję, lovoje įsikniaubia į savo išmaniuosius – tai sukelia daugiau žalos, nei galima numanyti, o naujausių tyrimų išvados – gąsdinančios.

Perto mieste Australijoje įsikūrusiame Murdocho universitete neseniai atliktas tyrimas, per kurį išanalizuota nemažai su šiuo reiškiniu susijusių duomenų. Tyrimo išvados, pasak autorės, turėtų priversti paauglių tėvus kaip reikiant sunerimti. Tai pirmasis ilgalaikis tokio pobūdžio tyrimas: juo siekta išsiaiškinti, kaip naudojimasis telefonu naktį veikia paauglių psichinę sveikatą.

Nakties valandos – labai svarbios paauglių raidai

Tyrimo laikotarpiu, kuris truko net ketverius metus, išanalizuoti 1 101 paauglio duomenys. Tiriamųjų amžius – nuo 13 iki 16 metų. Tyrimu siekta nustatyti ryšį tarp naudojimosi telefonu vėlyvu metu ir depresyvios nuotaikos, pasitikėjimo savimi stokos bei negebėjimo susidoroti su sunkumais.

Kaip pastebi specialistė, šie simptomai labai glaudžiai susiję su suprastėjusiais paauglių mokymosi rezultatais.

Pasak tyrimui vadovavusios dr. Lynette Vernon, paauglių, kurie naktimis rašo žinutes ir naudojasi mobiliaisiais telefonais kitais tikslais, kasmet daugėja. Jos teigimu, tarp įpročio nakties miego valandomis naudotis telefonu ir vis didėjančio miego trūkumą patiriančių paauglių skaičiaus yra labai ryškus ryšys. Negana to, dabar tai siejama ir su paauglių gerovės rodiklio sumažėjimu.

Ką paaugliai dažniausiai veikia savo telefonuose naktį? Pasiūla išties nemaža: nuo paprasčiausio susirašinėjimo su draugais iki muzikos įrašų siuntimosi. Stresą patiria ne tik tėvai, kai, nusprendę patikrinti, ar saldžiai miega jų atžalos, vidury nakties randa juos vis dar su telefonais rankose. Stresą patiria ir vaikai, nes jie jaučiasi emociškai nepajėgūs išjungti telefonų net ir atėjus laikui miegoti.

Bridžvoterio valstijos universiteto (Masačusetsas, JAV) psichologijos profesorė Elizabeth Englander 2014 m. atliko taip naktinėjančių paauglių tyrimą, kuriame dalyvavo 642 koledžo pirmakursiai. Net 80 proc. abiejų lyčių jaunuolių prisipažino dažnai naktimis lindintys telefonuose. Tuo metu, kai tėvai galvoja, kad jų vaikai miega, jie nurodė su telefonais rankose praleidžiantys vidutiniškai po 1–2 valandas.

E. Englander atliktas tyrimas parodė, kad 42 proc. pastovių naktinėtojų nurodo nuolat kovojantys su depresija; bendrai depresiją patiria apie 25 proc. vaikų.

Trinka hormono melatonino išsiskyrimas

Australijos Perto universiteto tyrėjai į šią problemą pažvelgė per priežastinį ryšį tarp paauglių įpročio naktinėti su telefonais ir depresyvios nuotaikos.

Mobilieji prietaisai ne tik atitraukia paauglius nuo miego, kurio jiems gyvybiškai reikia, – jais naudodamiesi paaugliai jaučiasi mažiau mieguisti, maža to, net ir užmigę, jie miega ne taip kokybiškai. Žurnale „Nature“ skelbtame straipsnyje paaiškinta, kaip dirbtinė mėlyna šviesa, kurią skleidžia elektroninių prietaisų ekranai, veikia smegenų neuronus. Reaguodami į mėlyną šviesą neuronai suaktyvėja, todėl sutrinka organizmo gebėjimas išskirti miegą sukeliantį hormoną melatoniną.

Jau vien šio argumento turėtų pakakti, kad mobiliųjų telefonų paauglių miegamuosiuose nebeliktų, įsitikinusi rašinio autorė M. Price-Mitchell. Jos teigimu, gerai išsimiegoti paaugliams yra be galo svarbu – tai turi lemiamos įtakos jų kognityvinei, socialinei ir emocinei raidai.

Daugėjant mokslinių duomenų, patvirtinančių, kad naudojimasis telefonais naktį yra glaudžiai susijęs su paauglių depresyvia nuotaika, pasitikėjimo savimi stoka, negebėjimu susidoroti su sunkumais ir mokymosi rezultatų suprastėjimu, tėvai turėtų suklusti – ir imtis atitinkamų veiksmų. Pavyzdžiui, tėvai su vaikais galėtų susitarti dėl „sveiko miego valandų“.

Pataria nustatyti aiškias taisykles

Vienas iš svarbių paauglių vystymosi proceso uždavinių – pamažu išmokti elgtis atsakingai. Tačiau be tėvų paramos susidoroti su šiuo uždaviniu jiems sunku. Tyrimų rezultatai vienareikšmiški: tuose namuose, kuriuose galioja sveiko miego režimas ir užtikrinama griežta naudojimosi mobiliaisiais prietaisais kontrolė, vaikai auga sveikesni.

Išmokyti vaikus suvokti miego vertę ir atsispirti pagundai piktnaudžiauti mobiliaisiais prietaisais – ne ką sudėtingiau negu ugdyti juos kitose gyvenimo srityse. Pasak M. Price-Mitchell, šiuo tikslu tėvai turėtų nustatyti aiškias elgesio taisykles, o kai vaikai išmoks elgtis atsakingai ir patys noriai jų laikysis, tas taisykles bus galima sušvelninti.

Taigi kad ir kokio amžiaus būdami vaikai gautų savo pirmąjį mobilųjį prietaisą, tėvai turėtų pasirūpinti, kad juo naudojamasi būtų pagal taisykles, ypač vėlyvuoju paros laiku. Vien tai, kad išmaniajame telefone yra žadintuvas, nebūtinai turi reikšti, kad jis pernakt turi būti šalia. Jei paaugliui reikia žadintuvo, tai ir duokite jam žadintuvą.

Lrt.lt

Komentuoti

Apsaugos kodas
Atnaujinti

Powered by BaltiCode