Sprogimas

„Mokysiu“ tinklalaidės sugrįžta. Pirmoji tema - vasariška: ar lieka mokytojui laisvo laiko?

mokysiuProjekto „Mokysiu“ tinklalaidžių ciklas sugrįžta! Visą vasarą, kiekvieną ketvirtadienį pasirodys net 10 tinklalaidžių, kurios supažindins su pačiais ryškiausiais, įdomiausiais mokytojais, mentoriais, dėstytojais, aktyviais pedagogikos mokslų studentais ir kitomis įdomiomis asmenybėmis. Pašnekovai pasakos, ką reiškia būti mokytoju, sugriaus ne vieną stereotipą ir garantuos, kad mokytojas – daugiau nei profesija.

Jauni mokytojai, kaip ir daugelis kitas profesijas pasirinkusių asmenų, po darbo gyvena aktyvų gyvenimą, nori turėti kokybiško laisvo laiko savo hobiams, pomėgiams.

Kaip surasti laiko ne tik pamokoms, administravimui, namų darbams, užklasinėms veikloms, bet ir laisvalaikiui? Pirmojoje laidoje savo patirtimi ir patarimais dalinosi VDU Švietimo akademijos lietuvių filologijos absolventė, Vilniaus Valdorfo mokyklos lietuvių kalbos mokytoja, VDU Švietimo akademijos lietuvių kalbos ir kultūros kursų kitakalbių dėstytoja, poetė, Birutė Black ir Raseiniuose istorijos mokytoju dirbantis, viešajai įstaigai „Atrask Raseinius“ vadovaujantis keliautojas, vietinio turizmo specialistas ir tiesiog aktyvus žmogus Arnas Zmitra.

Mokytojo profesijos pasirinkimas

Vieni mokytojais trokšta tapti nuo mažens, kiti jais tampa netikėtai ir neplanuotai. Laidoje dalyvavę pašnekovai dalinosi prisiminimais, kaip tapo mokytojais ir kokie pojūčiai užplūdo žengiant į mokyklą pirmą kartą.

Birutės kelias tapti mokytoja buvo netradicinis. Pradėjusi užsieniečius mokyti lietuvių kalbos, 

Birutė tapo mokytoja, kuri ne tik moko lietuvių kalbos ir literatūros, bet ir rašo poeziją.

„Mano kaip pedagogės kelias prasidėjo nuo užsieniečių mokymo ir mentorystės, kadangi man patiko bendrauti su studentais iš viso pasaulio. Tai buvo nuostabi galimybė bei tapo pirmaisiais pedagogės žingsniais“, – savo atsiradimą mokykloje prisimena B. Black.

Kitas tinklalaidės dalyvis – Arnas, šiuo metu mokytojaujantis gimtuosiuose Raseiniuose, pasakoja, jog mokytojo kelią pasirinko įkvėptas savo mokytojo pavyzdžio.  

„Tapimas mokytoju nebuvo netikėtas. Save galėčiau pavadinti „autoriteto“ auka, kadangi pasekiau istorijos mokytojo pavyzdžiu ir pasirinkau pedagogo profesiją. Dabar dalinuosi vienu kabinetu su savo buvusiu istorijos mokytoju. Buvę mano mokytojai tapo kolegomis“, – pasakoja A. Zmitra.

Aktyvi veikla ir domėjimasis skirtingais dalykais praturtina

Mokytoja Birutė Black įsitikinusi, jog sėkmingam ir laimingam gyvenimui svarbu neapsiriboti tik viena veikla. Juk galima turėti ir vystyti keletą hobių, savanorystės krypčių, jas derinti.

„Rašau eilėraščius nuo mokyklos laikų. Kai įstojau į universitetą išgirdau apie literatų draugiją ir į ją nuėjau. Nuo tų laikų pažįstu dabar jau žinomus šiuolaikinius poetus, kartu dirbame literatūros lauke, todėl galiu lengvai pasikviesti rašytojų į pamokas, pabendrauti su moksleiviais. Vaikams smagu pamatyti, kad poetai yra tokie patys žmonės kaip ir mes, o ne kažkur skrajojantys padebesiais su XIX amžiaus kostiumais ir plunksnomis kišenėse“,  – pasakoja B. Black.

Kolegės mintims pritaria ir mokytojas Arnas, kuris pasidalino idėja, jog šiuolaikinio mokytojo žavesys atsiskleidžia per jo veiklą ir papildomą domėjimąsi skirtingomis sritimis:

„Šiuolaikinis mokytojas jau turi daryti daugiau nei tik dėstyti savo dalyką. Jeigu mokytojas kitoks, domisi skirtingais dalykais, tai praturtina jo mokymą, įkvepia kūrybiškumui. Jeigu gali apimti daugiau gyvenimo sričių ir tai „parnešti“ į mokyklą, perteikti pamokų metu, tai suteikia daug pozityvių pokyčių mokykloje“, – pasakoja A. Zmitra.

Mokytojo misija šiandien

Abu pašnekovai sutartinai kartojo, jog šiuolaikinio mokytojo misija nebėra tik perteikti informaciją. Dabar jos yra apstu – turime internetą, galima pasitelkti ir naudoti skirtingus informacijos šaltinius. Šiuolaikinio mokytojo misija yra padėti atsirinkti informacijos gausoje, išmokti ją vertinti, reflektuoti, ieškoti priežasčių, atrasti sąsajas.

„Simboliška būti laidoje su istorijos mokytoju, todėl, kad pati istorija tarsi literatūros „pusseserė“, be kurios būtų sudėtinga gilintis ir nagrinėti. Tam tikrus literatūros kūrinius sudėtinga skaityti, nesuprantant istorinio konteksto. Todėl man atrodo turėtų būti daugiau bendradarbiavimo tarp skirtingų disciplinų“, – pasakoja B. Black.

Mokytojas Arnas pritarė, jog šiais laikais ypač svarbus mokytojų bendradarbiavimas bei įvairių pamokų integracija.

„Šiais laikais mokytojas turi matyti plačiau nei tik vieną savo dėstomą dalyką. Savo pamokose, aš taip pat niekaip negaliu „išvengti“ literatūros, rašytojų, geografijos, biologijos ir kitų mokslo sričių, kurios persipina. Jeigu mokytojas sugeba palaikyti ryšį, domėtis, tada ir pati pamoka tampa įdomesnė“, – pasakoja A. Zmitra.

Ar lieka mokytojui laisvo laiko ir kaip neperdegti

Mokytoja Birutė teigė, jog kalbant apie laiko planavimą galima vartoti posakį, kuo turi mažiau laiko, tuo daugiau spėji. Mokytojo darbas nėra monotoniškas, galbūt dėl to pavyksta nuveikti daugiau. 

Arnas pritarė, jog kai esi mokytojas ir dirbi su vaikais, tarsi visada esi „veiksme“. 

„Kad ir po darbo, vis tiek svarstai, kaip paįvairinti pamoką, galbūt kokį svečią pasikviesti, ką įdomaus vaikams pateikti, kaip pristatyti. Norint neperdegti svarbu gerai pailsėti ir skirti laiko sau. Mano receptas – poilsis ir miegas“, – teigė A. Zmitra.

Atsakydami į klausimą, ar lieka mokytojui laisvo laiko, abu mokytojai nusijuokė, klausdami, nelyginant ką laikysime laisvalaikiu?

„Man kartais pats darbas yra kaip savotiška laisvalaikio forma. Tarkim išeiti į žygį su vaikais yra lygiai toks pats laisvalaikis. Tu vedi neformalią pamoką, bet esi gamtoje, mėgaujiesi grynu oru, bendrauji su vaikais, grožiesi žaliuojančia gamta. Bet, be abejo, reikia poilsio, laiko sau, atgauti jėgas. Aš stengiuosi taip susiplanuoti savo veiklas, kad to laiko pakaktų, kad atrasčiau galimybių keliauti, atrasti naujas vietas“, – pasakoja A. Zmitra.

Arnui pritarė ir mokytoja Birutė, taip pat susiplanuojanti laiką taip, kad jo užtektų ir pomėgiams.

„Džiaugiuosi atradusi MO muziejaus mokytojo pasą, kuris suteikia galimybę mokytojui lankytis MO muziejuje nemokamai. Tai toks gražus paskatinimas. Man patinka lankytis muziejuose, važiuoti į mišką, būti gamtoje, kurenti laužus, susitikti su artimaisiais, keliauti skaityti bei dalintis literatūriniais atradimais su kitais“, – pasakoja B. Black.

Daugiau apie mokytojo profesiją, pedagogikos studijas – kitose tinklalaidėse. Jų galite klausyti „Spotify“ – paskyroje „Mokysiu“ arba „YouTube“ platformoje – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos paskyroje.

ŠMM nuotrauka

Taip pat skaitykite:

Nuorodų sąrašas

Nuorodų sąrašas

Powered by BaltiCode